03MO 02nieuwsVB 02

Pro Bono Communicatie Lab

Pro Bono Communicatie Lab

Meet2Match Communicatie (foto: Didie)

“Wereldverbeteraar en idealist. Ik geloof niet dat anderen die twee woorden snel op mij plakken. Maar net als iedereen heb ik meerdere kanten en draag ik graag mijn steentje bij aan een betere maatschappij. Zelf doe ik dat het liefst door mijn vakkennis en kunde in te zetten voor maatschappelijke organisaties. Pro Bono Lab Communicatie, een initiatief van Samen voor Eindhoven, gaf mij daarvoor vorig jaar alweer voor de derde keer de kans”.

Marscha Geerts, 25 november 2017

Pro Bono Communicatie lab

Pro bono betekent (één werkdag) jouw professionele skills inzetten voor een maatschappelijke organisatie. Pro bono is een belangrijk instrument voor sociale innovatie van Samen voor Eindhoven omdat het maatschappelijke organisaties en stichtingen in Eindhoven essentiële vaardigheden biedt die ze vaak missen. Tegelijkertijd groeien de professionals uit het bedrijfsleven door het inzetten hun vaardigheden en expertise voor goede doelen in de samenleving.

Dit jaar organiseren we het Pro Bono Communicatie Lab op 2 november 2018 op ‘de slimste vierkante kilometer in Europa’ ofwel High Tech Campus Eindhoven. Pro Bono Communicatie Lab organiseren we samen met Licht (= de schakel tussen zelfstandige marketing- en communicatieprofessionals), Communicatieclub CC-03, Online marketing bureau Happy Idiots en gemeente Eindhoven.

Wat is momenteel de communicatie-uitdaging voor maatschappelijke organisaties?

‘Hoe vergroot ik mijn zichtbaarheid en naamsbekendheid? of ‘hoe profileren we ons online?’. Hoewel het veel gemakkelijker is geworden om doelgroepen te bereiken, is het moeilijker geworden om gehoord en begrepen te worden. In dit digitale tijdperk voeren steeds meer goede doelen online campagnes, werven en mobiliseren vrijwilligers online en via sociale media.

Deze trend verandert de manier waarop organisaties in de non-profitsector communiceren. De snelle groei van online communicatie vereist nieuwe kennis & vaardigheden. Hoewel online niet meer weg te denken is uit ons dagelijks leven blijkt in de praktijk dat het voor maatschappelijke organisaties lastiger is geworden om hun boodschap helder over het voetlicht te krijgen.

Corporate versus non-profit

Effectieve communicatie gaat vaak hand in hand met consistentie; Dezelfde berichten worden op verschillende kanalen gebruikt – video’s, afbeeldingen, posts op social media, mediaberichten, nieuwsbrieven – zodat het publiek een duidelijk merkimago in gedachten heeft. Dit vereist een top-down, richtlijngerichte benadering van communicatie. Maatschappelijke organisaties kiezen juist vaak voor een ​​inclusieve aanpak waarbij iedereen in de organisatie inspraak heeft en in staat is om bij te dragen aan projecten. Deze aanpak kan ruis veroorzaken in de consistentie van communicatie.

Heb jij 1 dag tijd om bij te dragen aan een goede ​​strategie?

Hoe kan jij als ervaren communicatieprof uit het bedrijfsleven deze communicatie efficiënter maken? Het is belangrijk om een ​​duidelijk kader te definiëren waarin de stichting en de vrijwilligers zich vrij voelen om te communiceren. Bijvoorbeeld in de vorm van een sociale-mediastrategie, of breder een marketing of communicatiestrategie, met een gemeenschappelijk raamwerk dat de medewerkers begeleidt om hun doelen te bereiken zonder actieve communicatie te ontmoedigen.

Momenteel doen Meneer Rick (naschoolse opvang van Kindcentrum Fellenoord), zorginstelling Severinus, en Zonnebloem Jongeren Eindhoven al mee met een concrete communicatieuitdaging.

Help jij Pro Bono mee om samen te bepalen wat zij willen bereiken, werk jij dan hands-on verschillende manieren en opties uit en evalueer jij eventueel samen met hen wat heeft gewerkt en wat niet? Zodat zij direct aan de slag kunnen met een solide communicatiestrategie?

Meedoen als communicatieprofessional? Meld je hier aan. Of als stichting met een vraagstuk meedoen? Neem dan contact op met Jacline de Kort van Samen voor Eindhoven.

Terugblik op vorig jaar

Nathalie van Hooijdonk (Volunteer Leader  voor Stichting Ik Wil!):

 

“De energie is voelbaar op ’t moment dat je binnen loopt. Het geroezemoes, de lach, de omhelzingen, de hartelijkheid. Dat zijn de extraatjes op zo’n dag als vandaag. Het zijn maar 8 uur, oké, en dat beetje erbij, maar geloof mij, dat doe je graag. Acht uur per jaar van je werkend leven sta je pro bono, vanuit je hart, gratis, gratuit, voor noppes, af aan stichtingen die het geld niet hebben om bepaalde expertise in huis te halen. Maar die wel de pijn voelen van groei, die wel vraagstukken hebben die hen nu belemmeren om te door te gaan, die ons als professional even heel hard nodig hebben.

Zo’n Pro Bono dag, jaarlijks georganiseerd door Samen voor Eindhoven, voelt steeds weer meer dan goed. De verbinding, de resultaatgerichtheid en de energie die daarbij los komt. Maar ik voelde ook iets anders vandaag.. Een gevoel van ‘We zijn nog niet klaar, we helpen nog even verder’ … want resultaat willen we als professionals toch wel zien.

Dat was mijn dag. Die ik fijn beleefde met Marieke Verhoeven, Simone Hein, Didie Schackman, Marjan van Wijngaarden en Ingrid. Dank meiden, dat we dit samen mochten doen. En jullie daar, van die bijzondere Stichting IK WIL, Eindhoven … jullie zijn nog niet van ons af!”