03MO 02nieuwsVB 02

Pro Bono Communicatie Lab 2018

Pro Bono Communicatie Lab 2018

Meet2Match Communicatie (foto: Didie)

“Wereldverbeteraar en idealist. Ik geloof niet dat anderen die twee woorden snel op mij plakken. Maar net als iedereen heb ik meerdere kanten en draag ik graag mijn steentje bij aan een betere maatschappij. Zelf doe ik dat het liefst door mijn vakkennis en kunde in te zetten voor maatschappelijke organisaties. Pro Bono Lab Communicatie, een initiatief van Samen voor Eindhoven, gaf mij daarvoor vorig jaar alweer voor de derde keer de kans”.

Marscha Geerts, 25 november 2017

Pro Bono Lab Communicatie op 2 november 2018

Pro bono betekent (één werkdag) de communicatie-skills inzetten van ervaren professionals voor een maatschappelijke organisatie. Pro bono is een belangrijk instrument voor sociale innovatie van Samen voor Eindhoven omdat het maatschappelijke organisaties en stichtingen in Eindhoven essentiële vaardigheden biedt die ze vaak missen. Tegelijkertijd groeien de professionals uit het bedrijfsleven door het inzetten hun vaardigheden en expertise voor goede doelen in de samenleving.

Meneer Rick (naschoolse opvang van Kindcentrum Fellenoord), zorginstelling Severinus, stichting Oneworld Citizens, stichting Ervaring die staat en Zonnebloem Jongeren Eindhoven hebben een concrete communicatie-uitdaging waar ruim 50 communicatie professionals één dag hun tanden in zetten.

Dit jaar organiseren we het Pro Bono Communicatie Lab op 2 november 2018 op ‘de slimste vierkante kilometer in Europa’ ofwel High Tech Campus Eindhoven. Pro Bono Communicatie Lab organiseren we samen met Licht (= de schakel tussen zelfstandige marketing- en communicatieprofessionals), Communicatieclub CC-03, Online marketing bureau Happy Idiots en gemeente Eindhoven.

Vijf inspirerende workshops voor goede doelen en maatschappelijke organisaties

‘Hoe vergroot ik de zichtbaarheid van mijn website? Hoe creëer ik meer naamsbekendheid? of ‘hoe schrijven we een raak verhaal?’. “Hoe zit het binnen de AVG met het gebruik van foto’s online?” Hoewel het veel gemakkelijker is geworden om doelgroepen te bereiken, is het moeilijker geworden om gehoord en begrepen te worden. In dit digitale tijdperk voeren steeds meer goede doelen online campagnes, werven en mobiliseren vrijwilligers online en via sociale media.

Deze trend verandert de manier waarop organisaties in de non-profitsector communiceren. De snelle groei van online communicatie vereist nieuwe kennis & vaardigheden. Hoewel online niet meer weg te denken is uit ons dagelijks leven blijkt in de praktijk dat het voor maatschappelijke organisaties lastiger is geworden om hun boodschap helder over het voetlicht te krijgen. Daarom organiseren we, naast het PRO Bono Lab,  samen met ervaren communicatieprofessionals ook 5 inspirerende en actuele workshops voor alle goede doelen, maatschappelijke organisaties en stichtingen in de regio.

Ben je werkzaam bij een stichting?

Meld je dan nu aan voor een van de onderstaande workshops

Datum: 2 november 2018 van 13 – 16 uur

Locatie: Conferentiecenter op de High Tech Campus.

1.Mediatraining van CC03: wat zijn de do’s en don’ts rondom media? 

2.Verbeter je website van Happy Idiots. Hoe zorg je dat jouw verhalen sneller en beter online vindbaar zijn!​

3.Bloggen (rake verhalen), waarom en waarvoor kun je bloggen inzetten in je organisatie? Door Marieke Heesakkers.

4.Love to Vlog, Financieel blogger en vlogger Marjan Heemskerk (the happy financial) neemt je mee in de wereld van vloggen

5.OnbezorgdOnline: de impact van de nieuwe privacywet. Alle belangrijke informatie over de Algemene Verordening Gegevensbescherming  (AVG). Door Aukje Looijmans van Looijmans Juristen en Robin Boom van Online Roots

 

Foto’s: Didie Schackman

partners & medemogelijkmakers

Terugblik op vorig jaar

Nathalie van Hooijdonk (Volunteer Leader  voor Stichting Ik Wil!):

 

“De energie is voelbaar op ’t moment dat je binnen loopt. Het geroezemoes, de lach, de omhelzingen, de hartelijkheid. Dat zijn de extraatjes op zo’n dag als vandaag. Het zijn maar 8 uur, oké, en dat beetje erbij, maar geloof mij, dat doe je graag. Acht uur per jaar van je werkend leven sta je pro bono, vanuit je hart, gratis, gratuit, voor noppes, af aan stichtingen die het geld niet hebben om bepaalde expertise in huis te halen. Maar die wel de pijn voelen van groei, die wel vraagstukken hebben die hen nu belemmeren om te door te gaan, die ons als professional even heel hard nodig hebben.

Zo’n Pro Bono dag, jaarlijks georganiseerd door Samen voor Eindhoven, voelt steeds weer meer dan goed. De verbinding, de resultaatgerichtheid en de energie die daarbij los komt. Maar ik voelde ook iets anders vandaag.. Een gevoel van ‘We zijn nog niet klaar, we helpen nog even verder’ … want resultaat willen we als professionals toch wel zien.

Dat was mijn dag. Die ik fijn beleefde met Marieke Verhoeven, Simone Hein, Didie Schackman, Marjan van Wijngaarden en Ingrid. Dank meiden, dat we dit samen mochten doen. En jullie daar, van die bijzondere Stichting IK WIL, Eindhoven … jullie zijn nog niet van ons af!”