Omgaan met dementie tijdens (een dag) goeddoen


Als (bedrijfs)vrijwilliger krijgen jij en je collega’s misschien te maken met mensen met dementie, bijvoorbeeld tijdens een activiteit in een woonzorgcentrum. Wat kun jij betekenen voor mensen met een haperend brein ofwel de diagnose dementie en hoe ga je ermee om? 

De mevrouw die tijdens het samen koken misschien alleen maar staart of die meneer die tijdens een wandeling naar zijn huis van vroeger gebracht wil worden maar in een zorgcentrum woont. Hoe reageer je daar op?

Communicatie tips:
  • Stel jezelf goed verstaanbaar, rustig voor en praat in korte zinnen. Gebruik in elke zin maar één boodschap. En wacht even totdat de ander de tekst heeft verwerkt;
  • Lach met elkaar, gebruik humor of zing samen;
  • Vertel over het ‘nieuws van de dag’. Het ‘nieuws van de dag’ is een makkelijk onderwerp om over te praten. Vertel bijvoorbeeld over waar je werkt, over je huisdier of wat je die dag nog gaat doen. Probeer te spreken vanuit jezelf. Vertel bijvoorbeeld wat jij hebt gegeten in plaats van aan de bewoner te vragen wat hij/zij heeft gegeten. Zo kan de ander luisteren en aanhaken als dat mogelijk is;
  • Geef complimentjes! Iemand kan zo het gevoel hebben iets (nog) goed te kunnen en iemands eigenwaarde kan daardoor groeien;
  • Beelden van vroeger zijn beter herkenbaar dan beelden van nu;
  • Stimuleer meerdere zintuigen. Laat de ander dingen ruiken of aanraken zodat de persoon met dementie beter begrijpt wat je bedoelt of wat iets is;
  • Trek de aandacht wanneer je iets wilt zeggen. Maak bijvoorbeeld oogcontact;
  • Laat de ander altijd in zijn/haar waarde;
  • Probeer de ander op zijn/haar gemak te stellen of af te leiden met een ander onderwerp;
  • Voorkom dat je gaat corrigeren of tegen spreken. Dat confronteert de persoon met dementie met wat hij niet meer weet of kan. Stel niet al te veel vragen of door bijvoorbeeld de namen van de kinderen op te laten noemen. Gesloten vragen kunnen ook prettig zijn. Veer mee met de situatie;
  • Geniet ook van het onverwachte als een gesprek een verrassende wending krijgt door een onverwacht grappige opmerking of een spontaan gebaar;
 
Vraag het de activiteitenbegeleider:
  • Begrijp je het gedrag niet, vraag het de zorgprofessional die bij de activiteit aanwezig is;
  • Als de bewoner in een rolstoel zit, benader hem/haar altijd van voren bij het aankijken en aanspreken. Hier lees je ook rolstoelinstructies.

 

Op dementie.nl vind je nog veel meer informatie.

Veel bewoners van zorginstellingen krijgen weinig bezoek van familie of vrienden. En doordat ze minder mobiel zijn, is het fysiek (of mentaal) lastig om er zelfstandig op uit te gaan. Sociaal isolement ligt op de loer. Met een dosis vitamine A van Aandacht tover jij een glimlach tevoorschijn én het verbetert ook de gezondheid. Niet alleen voor de bewoners is dat gezond, ook voor jouw vitaliteit is vrijwilligerswerk goed. Jouw bijdrage (vitamine A van aandacht) is van grote waarde. Bovendien is het ook écht heel leuk. Alvast veel plezier samen gewenst!

Je kunt me gerust een geheim vertellen (morgen ben ik het toch weer vergeten)’. 

Kijk net als Teun Toebes anders naar dementie 

Teun Toebes is een 22-jarige zorgvernieuwer die op missie is om de wereld van mensen met dementie te verbeteren. Omdat hij vindt dat iedereen recht heeft op een mooie, gelijkwaardige en inclusieve samenleving en deze niet van je afgepakt mag worden door een enkele diagnose. Door nu op te komen voor degene die hiermee moeten leven, hoopt hij de toekomst op een positieve manier te veranderen, want de kans dat dit ook over jouw toekomst gaat is 1 op 5. Hoe? Door anders te kijken! ‘Alleen als wij anders naar mensen met dementie gaan kijken zal de toekomst kunnen veranderen, alleen dan kan het inktzwarte stigma plaatsmaken voor hoop. Want alleen als wij de mens blijven zien, zal hij nooit verdwijnen’.