Pro Bono Communicatie Lab 2018

Een week ná de Pro Bono Communicatie 2018 dag is er een volgende stap gezet met de communicatie- en marketingexperts die via Samen voor Eindhoven een dag vrijwillig hun kennis hebben ingezet voor Ervaring die Staat. Er is hard gewerkt aan de merknaam van de producten en diensten uit de sociale onderneming. En ook hard gewerkt aan het label en de opzet van de website. “Eigenwaarde” is het sleutelwoord. Volgende week komt iedereen Stichting Ervaring die Staat nóg een middag helpen. Wij vinden het enorm bijzonder dat deze gedreven mensen hun talent vrijwillig voor ons inzetten. En zijn er ontzettend blij mee! “.

Maikel Snels (Outreachend straatwerker bij Stichting Ervaring Die Staat)Pro bono betekent (één werkdag) de communicatie-skills inzetten van ervaren professionals voor een maatschappelijke organisatie. Pro bono is een belangrijk instrument voor sociale innovatie van Samen voor Eindhoven omdat het maatschappelijke organisaties en stichtingen in Eindhoven essentiële vaardigheden biedt die ze vaak missen. Tegelijkertijd groeien de professionals uit het bedrijfsleven door het inzetten hun vaardigheden en expertise voor goede doelen in de samenleving.

Meneer Rick (naschoolse opvang van Kindcentrum Fellenoord), zorginstelling Severinus, stichting Oneworld Citizens, stichting Ervaring die staat en Zonnebloem Jongeren Eindhoven hebben een concrete communicatie-uitdaging waar ruim 60 communicatie professionals één dag hun tanden in gezet hebben.

Zo is er voor Meneer Rick een corporate story geschreven: Meneer Rick startte als een spontaan initiatief op Fellenoord, een basisschool in Eindhoven: Rick, conciërge bij Fellenoord,  werd door collega’s uitgedaagd om zelf eens met een groep kinderen aan de slag te gaan. En dat hebben ze geweten! Meneer Rick organiseerde een kookles. Nu, drie jaar later, daagt Meneer Rick (met zijn team) wekelijks 300 kinderen uit om hun grenzen te verleggen. Meneer Rick heeft een tomeloze energie en dat vertaalt zich naar kinderen die staan te springen om deel te nemen aan zijn activiteiten waarbij gewerkt wordt aan motoriek, creativiteit, samenwerken en de wereld vergroten. Meneer Rick maakt het verschil voor de kinderen.

OneWORLDcitizens heeft als doel het empoweren van jongeren m.b.t. de lokale projecten en bewustwording dat er Global Goals bestaan. Na de Pro Bono dag hebben zij meer inzicht, structuur en focus gekregen. Er zijn o.a. een startkit en templates voor drukwerk (visitekaartje, briefpapier) gemaakt, het bouwen van de community middels vloggen en bloggen besproken en praktisch advies gegeven voor de website(s) zodat OneWORLDcitizens daar ook daadwerkelijk mee verder kan.

Dit jaar organiseerden we het Pro Bono Communicatie Lab op 2 november 2018 op ‘de slimste vierkante kilometer in Europa’ ofwel High Tech Campus Eindhoven. Pro Bono Communicatie Lab organiseerden we samen met Licht (= de schakel tussen zelfstandige marketing- en communicatieprofessionals), Communicatieclub CC-03, Online marketing bureau Happy Idiots en gemeente Eindhoven.

Vijf inspirerende workshops voor goede doelen en maatschappelijke organisaties

Hoe vergroot ik de zichtbaarheid van mijn website? Hoe creëer ik meer naamsbekendheid? Of ‘hoe schrijven we een raak verhaal? En hoe zit het binnen de AVG met het gebruik van foto’s online? Hoewel het veel gemakkelijker is geworden om doelgroepen te bereiken, is het moeilijker geworden om gehoord en begrepen te worden. In dit digitale tijdperk voeren steeds meer goede doelen online campagnes, werven en mobiliseren vrijwilligers online en via sociale media. Deze trend verandert de manier waarop organisaties in de non-profit sector communiceren. De snelle groei van online communicatie vereist nieuwe kennis & vaardigheden. Hoewel online niet meer weg te denken is uit ons dagelijks leven blijkt in de praktijk dat het voor maatschappelijke organisaties lastiger is geworden om hun boodschap helder over het voetlicht te krijgen. Daarom organiseerden we, naast het Pro Bono Lab,  samen met ervaren communicatieprofessionals ook 5 inspirerende en actuele workshops voor alle goede doelen, maatschappelijke organisaties en stichtingen in de regio.

 

Nanny Smit (Founder bij MarComCept) over haar #skill-based volunteering deelname aan Pro Bono voor zorginstelling Severinus:

‘Wát een enorme energie heeft dit opgeleverd: een combinatie van bezield werken en iets terug geven aan de maatschappij. Met diverse volunteer teams en een dwarsdoorsnede van wel 4 generaties – door LICHT en Happy Idiots – geselecteerde marcom-professionals en hun voorbereide procesbegeleiders hebben we in een pressure cooker setting van één dag maatschappelijke communicatie-vraagstukken voor Eindhovense stichtingen uitgewerkt. Mede door de beproefde Pro Bono Lab methodiek was er een gevoel van veiligheid en houvast en kwamen alle volunteers snel uit de startblokken. Er is met vertrouwen en bezieling gewerkt in een sfeer van tijdloosheid, met kwetsbaarheid en recht uit het hart. De opbrengst van de dag was – naast opgeloste vraagstukken – ‘ voor iedereen groei!’’.

 

 

 

 

 

 

Changemaker Bridget Alcione Spoor (freelance tekstschrijver):

Tijdens het Pro Bono Communicatie Lab op vrijdag 2 november 2018 heb ik me ingezet voor de Zonnebloem Jongeren, een stichting voor mensen met een handicap die samen leuke activiteiten willen ondernemen. In een team van 10 communicatieprofessionals hebben we:

  • een nieuwe naam bedacht om los te komen van het imago van de moederorganisatie
  • de propositie aangepast om te matchen met de activiteiten voor de jongere doelgroep
  • een communicatieplatform bedacht waarop deelnemers en vrijwilligers gemakkelijk met elkaar kunnen communiceren en events kunnen delen
  • een plan geschreven om meer vrijwilligers (en daarna ook deelnemers en bedrijven) aan te trekken

De aanwezige vrijwilligers en deelnemer van de Zonnebloem Jongeren waren zichtbaar blij met onze inzet voor hun stichting, wat mij ook weer een goed gevoel gaf. Maar meedoen aan Pro Bono Communicatie zorgt niet alleen voor een gevoel van voldoening. Natuurlijk is het fijn dat je iets oplevert voor een stichting die normaal zelf daarvoor niet de middelen in huis heeft. Maar een dag als deze heeft mij ook andere mooi dingen gebracht. Ik kwam bijvoorbeeld met een oud studiegenootje in hetzelfde team terecht, super toevallig. We hebben fijn samengewerkt en bijgepraat. Wat ik vooral ook heel prettig vond was het sparren met andere vakgenoten.

Het communicatie vak is super breed natuurlijk maar toch kun je veel van elkaar leren en is het leuk te horen wat voor opties er nog allemaal zijn buiten je eigen werkveld. Er zijn ondernemers, studenten, medewerkers, freelancers. Er zijn mensen bezig met SEA, SEO, online marketing, corporate communicatie, storytelling, vormgeving en PR. Zo’n divers team zorgt ervoor dat in een vraagstuk als ‘hoe vind je meer vrijwilligers voor de Zonnebloem Jongeren’, alle kanten worden belicht. Je verhaal vertellen vanuit de deelnemers, de online zichtbaarheid, het maken van aansprekende middelen, de nieuwe media benutten, etc. Die frisse blik en andere denkrichtingen neem je nadien ook mee naar huis en mee naar je werk. Daar profiteert niet alleen de stichting van, het gaat veel verder dan dat. Zie het als een steentje dat je in het meer gooit. Dat ene steentje veroorzaakt een golfje, dat vervolgens nog tientallen meters het water beïnvloedt. Dat kun je ook met je talent doen voor je eigen gemeenschap. En daar hebben we allemaal iets aan.

Bridget Alcione Spoor: www.bridgetj.nlMonique van Dam (Founder & OWC Entrepreneur bij stichting One World Citizens) 

‘De tools, maar zeker ook alle feedback en adviezen van de marketing- en communicatie specialisten gaan wij, One World Citizens, gebruiken na deze ‘ene Pro Bono Dag’.  Ik heb goed geluisterd en waargenomen wat de experts zagen rondom ons vraagstuk. We zullen knopen gaan doorhakken en vooral: focussen.  Ik kan in ieder geval zeggen: we zijn er al mee aan de slag. Nogmaals dank voor alle inzet en input!’