Freek (Content Strategist bij Philips Benelux) over de impact van goed doen 

Pro Bono Communicatie is wat mij betreft een mooi voorbeeld van skill-based volunteering. Oftewel; je zet je uren als vrijwilliger in om een maatschappelijke organisatie verder te helpen in jouw vakgebied, dus daar waar je de meeste impact kunt maken.

En hoe groot die impact is, dat ervaar je pas als je het een keer hebt meegemaakt. Ik was als volunteer leader betrokken bij een pro bono-project voor Meedoen in de Wijken, een taalcoach-initiatief van Vereniging Humanitas. Meedoen in de Wijken heeft een lange wachtlijst van deelnemers die graag de Nederlandse taal willen leren. Daar is echter financiering voor nodig. Het initiatief is altijd financieel ondersteund door de gemeente Eindhoven, maar in de toekomst gaat het steeds belangrijker worden om ook bedrijven als partners aan te trekken.

Dat is waar maar marketing en communicatie om de hoek komt kijken. Want hoe vertel je het verhaal van Meedoen in de Wijken, en waarom het zo belangrijk is voor deelnemers? In een team van 10 marketing- en communicatieprofessionals hebben we in twee dagdelen onze tanden gezet in deze opdracht. Een groepje ging aan de slag met een presentatie die Humanitas kan gebruiken om potentiële investeerders over de streep te trekken, een ander groepje boog zich over de website en weer een ander team ontwikkelde een storytelling-format om de verhalen van deelnemers mooi in (video)beeld te brengen.

Pas als je betrokken bent in zo’n project, dan zie je eigenlijk pas hoe veel impact je kunt maken voor een maatschappelijke organisatie, door je expertise in je eigen vakgebied in te zetten. Veel aanbevelingen die voor jou als professional misschien bijna vanzelfsprekend zijn, zijn voor een maatschappelijke organisatie heel waardevol.

Plus; het werken in een team met vakzusters en -broeders in een snelkookpan om binnen twee ochtenden iets moois op te leveren is ook ontzettend gaaf om te doen!