Wat raakte jou dit jaar? Dit raakte ons....

Meestal zijn ontmoetingen tijdens vrijwilligerswerk doen life-changing. Uit je bubbel komen geeft je andere inzichten, verbinding en zoveel meer.  Dit is wat ons het afgelopen jaar raakte. Herkenbaar? We zijn benieuwd naar jouw ervaring!

Wat Esther raakte in 2021?

“Ondanks alle lockdown beperkingen blijven we innoveren om de verbinding tussen bedrijf & samenleving, tussen medewerkers en de mensen die het moeilijk hebben, mogelijk te maken. Ik voelde de positieve vibe weer tijdens de eerste online pilot die ik faciliteerde van de nieuwe online bijeenkomst ‘Meet & Match’ voor onze founder Eindhoven Airport. Hierbij pitchen wij in 45 minuten een aantal maatschappelijke vragen en wensen. Na het enthousiasme tijdens de meeting schreven medewerkers zich massaal in om zich vrijwillig in te zetten en goed te doen. ”

Wat Judith raakte in 2021?

Community Coaching is een 9 maanden durend traject waarbij een persoon uit het bedrijfsleven als coach samenwerkt aan een vraagstuk van een maatschappelijke organisatie. Twee bijeenkomsten moesten online plaatsvinden maar gelukkig mochten de deelnemende coaches van bedrijven en non-profits in september 2021 elkaar voor het eerst live zien. De energie, inspiratie, verbinding en enthousiasme die er tijdens deze afsluitende bijeenkomst was, raakte mij erg.

Ook de feedback van deelnemers. Eén stichting wilde bijvoorbeeld op marketing gebied sparren met een frisse blik van buiten. De coach van deze stichting ervaarde dat zijn wereld buiten zijn werk erg mooi is. Hij vond het heerlijk om in de emotionele tijd van corona na te denken over zijn toekomst en te dromen over een betere manier om zijn eigen werk te doen.

Hier doe ik het voor. De verbinding van twee werelden die elkaar in het dagelijks leven niet zo snel tegen komen.”

Wat Julia raakte in 2021?

“Afgelopen jaar hebben we onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de samenwerking met maatschappelijke partners. Samen willen we meer impact maken en daarom is het juist zo belangrijk om de kwaliteit van de samenwerking te blijven verbeteren. We luisteren naar de behoefte van onze maatschappelijke partners en naar de mooie ideeën en inzichten die hieruit zijn gekomen. Zo kunnen we juist in deze tijd inspelen op de wensen en behoeften en de bruggenbouwer zijn tussen de bedrijven en het maatschappelijk veld. Dat vind ik echt heel waardevol.”

Wat Maaike raakte in 2021?

“De mooie wensen van de bewoners van Vitalis, Oktober in de Zorg en Archipel. Op 14 februari plaatsten we bij 23 woonzorgcentra locaties wensbomen. Bewoners (meestal ouderen) mochten daarin een wens hangen. De wensen raakten me doordat ze zo bijzonder en ‘klein’ waren; van wol kunnen kopen om weer te breien bij Wibra, een natuurpuzzel van 2.000 stukjes tot een pluktuin bij Vitalis Peppelrode aanleggen om naar te kijken. Al deze 1.000 (!) wensen wilden we afgelopen jaar in vervulling brengen met bedrijfsvrijwilligers van onze betrokken bedrijven en dat lukte ook met een aantal wensen. Dat leverde prachtige momenten op voor bewoners maar ook voor de bedrijfsvrijwilligers. De verbinding is zo mooi om te zien en de vitamine A van Aandacht staat in deze centraal. Maar er zijn nog wensen genoeg om te vervullen, wanneer dat weer mag dan gaan we meteen weer aan de slag! Ik was zelf ook in de gelukkige positie dat ik een aantal wensen mocht vervullen. Als ik dan de mooiste mag noemen is het de wens van mevrouw Aarts… zij wilde zo graag weer eens winkelen in het City Centrum in Veldhoven. Toen ik haar ophaalde bij Vitalis ‘t Lint stond ze al helemaal klaar en het hele huis wist wat ze ging doen. Iedereen wenste haar heel veel plezier, ze keek erg naar deze middag uit! We winkelden, keuvelden en wandelden samen. Zelfs een mooie rode sweater scoorde de hippe mevrouw Aarts. Een kop koffie met gebak mocht natuurlijk ook niet ontbreken. Toen we afscheid namen zei ze tegen me dat dit één van haar leukste dagen was geweest. En heel eerlijk… voor mij ook, ik denk er nog met regelmaat en met een enorme glimlach aan terug.”

Wat Marbritta raakte in 2021?

Geef een jas en verwarm een hart is elk najaar weer een stadsbrede samenwerking waarbij Brainport bedrijven pre-loved jassen inzamelen voor 9 maatschappelijke organisaties (zoals De Kledingbank) in Eindhoven. Samen met mensen die een warme jas nodig hebben én de bedrijven, sorteren en verdelen we de jassen. Dat samen doen is magisch en geeft naast voldoening vooral verbinding. Tijdens het sorteren wordt er veel gelachen (‘hey, iemand doneerde ook deze kapotte reuze bh!’) maar deel je (levens)verhalen die een diepe indruk achterlaten én een andere kijk geeft op onze medemens. Waarom vlucht iemand? Waardoor raakt iemand dakloos? En zo kan een ontmoeting life-changing zijn. Voor mij persoonlijk in elk geval wel. Verhalen die ik doorvertel omdat het begint met wederzijds begrip.”

Wat Sandra raakte in 2021?

“De Pro Bono Communicatie Dag 2021 hebben we volledig online gedaan. Dat is nooit makkelijk, maar al helemaal niet om met een onbekend (bedrijfs)vrijwilligersteam in een hele korte tijd een creatief proces te doorlopen. Het raakte me dat er wederom zoveel marcomspecialisten zich aanmeldden en meededen. De drive en energie waarmee de teams voor de ‘goede doelen’ aan de slag gingen was fenomenaal en de resultaten waren concreet en to-the-point. Een van de mooie voorbeelden is de campagne voor Combinatie Jeugdzorg om meer mensen te interesseren voor pleegouderschap. Deze campagne is één-op-één gelanceerd in december. Ik vind het geweldig dat skillsbased volunteering zoveel voldoening en zingeving brengt, voor zowel de (bedrijf)vrijwilliger als de maatschappelijke organisatie. Dat geeft mij de drive om ieder jaar Pro Bono Communicatie te organiseren en te faciliteren.”