22 februari 2022

Jaarbericht 2021

Wat gebeurde er in 2021 allemaal bij Samen voor Eindhoven?
Wat hebben we veranderd en wat hebben we geleerd?
Hoe bleven we als team positief met alle uitdagingen die we kregen? En wat is de impact van ons werk op de samenleving, bedrijven en de medewerkers?

We blikken terug op 2021 en kijken naar de toekomst en ons 10-jarig bestaan deze zomer.

Daarnaast vind je hier een video die in vogelvlucht ons werk van afgelopen jaar laat zien.

Impactreport 2021

Hart Verwarmend Samen

Dit jaar vieren we het 10-jarig bestaan van Samen voor Eindhoven. De rol van Samen voor Eindhoven is die van verbinder tussen bedrijven, non-profitorganisaties en samenleving. Door verbinding te maken tussen maatschappelijke of sociale uitdagingen en bedrijfsdoelstellingen kunnen medewerkers vaardigheden leren en ervaren hoe ze zich verhouden tot de ander én tot de maatschappelijke uitdagingen waar we in Brainport Eindhoven mee te maken hebben. Soms zijn die ervaringen zelfs ‘life-changing’.

Bericht delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
“De levensverhalen van daklozen hebben me erg geraakt.”
‘’Ik heb twee mensen ontmoet met levensverhalen die ver afstaan van mijn eigen wereld. Daardoor heb ik weer ervaren in welke bevoorrechte positie ik me bevind. Door de openheid van Nancy en Kenneth over alle fasen van hun leven, heb ik meer geleerd over de omstandigheden die ertoe kunnen leiden hoe mensen dakloos raken. Dat heeft me erg geraakt.’’

Er is een kloof tussen de goed verdienende, hoogopgeleide Eindhovense kenniswerkers en de mensen die buiten de boot vallen. Daarom trapten we op Valentijnsdag 2021 af met onze nieuwe campagne Hart Verwarmend Samen. Onze boodschap aan bedrijven: laten we samen in actie komen voor een verbonden samenleving en de harten verwarmen van mensen die het moeilijk hebben. We bereikten met deze campagne afgelopen jaar bijna 6.000 mensen; mensen met geldzorgen, eenzame mensen, dak- en thuislozen, vluchtelingen en mensen met een beperking.

Doet die inzet van bedrijfsmedewerkers er nu echt toe? Ja, zeggen de non-profitorganisaties met wie wij samenwerken. De top 3 meest genoemde effecten zijn de 1-op-1-aandacht die ze kunnen geven of het extraatje waar de non-profits zelf niet aan toe komen. Bovendien halen ze met vrijwilligers ook kennis in huis voor de organisatie.

Door de coronapandemie komen we vaker in onze eigen ‘bubbel’ te zitten, als we er dan weer uit ‘mogen’, zorgt dat voor nieuwe inzichten. We zijn ons bewuster geworden van de waarde van ontmoetingen; samenzijn is niet meer vanzelfsprekend. De pandemie dwingt ons om creatief op zoek te gaan naar nieuwe manieren van werken, met elkaar in contact komen en samenleven.

Gelukkiger en mentaal gezonder
“Medewerkers worden door ervaringen tijdens vrijwilligerswerk niet alleen gelukkiger, maar ook mentaal gezonder. Ze voelen zich meer betrokken bij het bedrijf”, zegt Dr. Lonneke Roza van de Erasmus Universiteit.’’

Op Valentijnsdag reageerden alle zorginstellingen enthousiast. Meer dan 1.000 eenzame ouderen hingen hun wens in de wensbomen die we op alle 23 locaties hadden neergezet.

Brainport Eindhoven als Social Valley
“Mijn droom is om van Brainport Eindhoven een Social Valley te maken; om een van de meest verbonden steden te worden.” Ronald Slaats, voorzitter Samen voor Eindhoven

Onze droom

Samen voor Eindhoven is de verbinder tussen bedrijven, maatschappelijke organisaties en de lokale overheid. Samen gáán we voor een hechtere en meer verbonden samenleving waar iederéén kan meedoen. Zo helpen we stichtingen en goede doelen om meer impact te maken dankzij de expertise, tijd, het talent en de handen van bedrijfsvrijwilligers.

Global goals
De global goals zien we als het businessplan voor een betere wereld. Door te bouwen aan een hechtere samenleving gebaseerd op wederzijds begrip leveren we een bijdrage aan de realisatie van de Global Goals. Want een betere wereld willen we toch allemaal?

Magisch moment
“Wij geloven, en zien in de praktijk, dat er iets magisch gebeurt in de ontmoeting tussen medewerkers van bedrijven en mensen van maatschappelijke organisaties die samen ‘goed doen’.”
Esther Hofstede, oprichter en directeur van Samen voor Eindhoven

Impact op de samenleving

We werken samen met ongeveer 160 non-profitorganisaties; met 65 hebben we een vast samenwerkingsverband. Ook werken we samen met 37 bedrijfspartners en founders.
De wensen en behoeften van de non-profits zetten we centraal. We proberen optimaal aan de interesse en talenten van medewerkers van bedrijven tegemoet te komen.

We weten dat juist dan de meest impactvolle programma’s plaatsvinden: op het snijvlak van de behoefte van de non-profits, de aansluiting bij de missie en doelen van het bedrijf én het inspelen op de interesses en talenten van de bedrijfsvrijwilligers.

Met alle activiteiten bereikten we in 2021 bijna 6.000 mensen die vitamine A (van aandacht) of een steuntje in de rug konden gebruiken. In totaal hebben bedrijfsvrijwilligers bijna 4.000 uren van hun tijd en expertise ingezet.

Vitamine A van aandacht. We vroegen veel aandacht voor eenzaamheid; maar liefst 43 procent van alle vrijwilligersuren is ingezet voor Global Goal 3 ‘Goede gezondheid en welzijn’. Door de vele coronamaatregelen van het RIVM ligt dit percentage fors lager dan in 2020.

We gingen door de maatregelen om fysieke contacten te verminderen op zoek naar wat wél kon en waar behoefte aan was. Bij organisaties in het groen waren oudere vrijwilligers gestopt en was er een tekort aan ‘helpende handen’. Wat nog wel mocht, was naar buiten gaan. Dus kwamen we terecht bij Global Goal 15 ‘Leven op land, met aandacht voor natuurbehoud en het versterken van lokale flora en fauna. Dat sloot mooi aan bij veel bedrijfsmedewerkers die niet meer naar kantoor mochten komen. Die combinatie zorgde voor een groei naar 34 procent van het aantal ingezette vrijwilligersuren voor Global Goal 15.

Gastvrij Eindhoven: een groot deel van deze 9 procent werd ingevuld door de horeca-ondernemers. De samenwerking tussen deze ondernemers, het Leger des Heils en de vrijwilligers via Samen voor Eindhoven bestond dit jaar 5 jaar. Ondanks de zware tijden bleef de horeca zich inzetten om twee keer per week maaltijden te verzorgen voor de soepbus: meer dan 1.000 liter soep per jaar plus broodjes voor de dak- en thuislozen in de stad.

We werkten aan het ‘Armoede en geldzorgen’ programma in de nieuwe stadsbrede samenwerking met het Partnerfonds Brainport, Impact040, Lumens, Werkplaats Financiën en de gemeente Eindhoven. Wij hielpen de concrete vraag boven tafel te krijgen en zorgden dat de bedrijfsvrijwilligers getraind werden. Samen met Lumens en een DLL-bedrijfsteam ontwikkelden we de ‘Zorg voor jezelf’campagne om zichtbaarheid te creëren bij de Eindhovenaren. Op deze manier bundelden we de krachten en hielpen we stadsgenoten met het aanvragen van een collectieve zorgverzekering. Zo blijft dat geld niet op de plank liggen en gaan (kinderen van) een bijstandsgezin erop vooruit.

ED jassenactie okt 2021
Samen met 8 bedrijven, nieuwkomers én bedrijfsvrijwilligers die meehielpen met het sorteren, gaven we 2.200 ingezamelde winterjassen een tweede leven. We zorgden ervoor dat ze op de juiste plek terechtkwamen bij de 10 maatschappelijke partners in ons netwerk.

Impact op bedrijf en bedrijfsvrijwilligers

Vrijwilligerswerk kan bijdragen aan het versterken van professionele en persoonlijke vaardigheden en ook zorgen voor meer begrip van maatschappelijke vraagstukken zoals armoede, eenzaamheid of klimaatverandering. Door vrijwilligerswerk ga je anders aankijken tegen bepaalde zaken of groepen in de samenleving en ontwikkel je op veel vlakken meer empathie.

Ons aantal bedrijfsvrijwilligers groeide vorig jaar naar 828, 23 procent meer dan in 2020. Helaas is het aantal bemiddelde vrijwilligers in 2021 maar een derde van voor de coronapandemie.

Vinden, binden en boeien
Vrijwilligerswerk kan ook veel bijdragen aan professioneel en persoonlijk leiderschap. Jonge professionals scannen tegenwoordig eerst wat een bedrijf doet op maatschappelijk vlak voordat ze erover denken te solliciteren. Het zorgt bovendien voor een mooie leercontext. Volgens het 70-20-10 leermodel leren mensen 70 procent door ervaring, 20 procent van anderen en 10 procent door het volgen van een traditionele cursus.

Het was indrukwekkend om senioren een leuke avond te bezorgen en ze aandacht te geven. We leven allemaal op ons eigen eiland en we vergeten hoe ons leven er over 20 of 30 jaar uitziet. Het was een hele goede weerspiegeling van het leven zelf”, vertelde een van de vrijwilligers.

Pilot: skills leren
Door vrijwilligerswerk kun je bepaalde skills ontwikkelen zoals empathie, luisteren, communiceren of je verplaatsen in een ander; in een wereld die voor jou misschien nog onbekend is. Samen met de afdeling Mens & Organisatie van Woonbedrijf hadden we hiervoor een eerste pilot opgezet. Deze hebben we last minute ̶ na één van de coronapersconferenties en gewijzigde regels ̶ moeten uitstellen naar maart dit jaar.

De waardering van de bedrijfsvrijwilligers voor de activiteiten is gemiddeld een 8,5. Ze voelen verbinding en vinden hun werk impactvol en geslaagd. Soms zijn ze van tevoren een beetje gespannen. Na de zomervakantie waren de overheidsregels versoepeld en merkten we een enorme run op vrijwilligersactiviteiten. Voor één bedrijf bemiddelden we zelfs 180 medewerkers in 6 weken, iets waar we normaal een jaar de tijd voor hadden. Het aantal vrijwilligers had 30 procent meer kunnen zijn dan 828 mensen. Want…..bijna 250 vrijwilligers hadden zich enthousiast aangemeld en waren ingepland, de draaiboeken lagen al op de plank. Onze teleurstelling was dan ook groot toen we de laatste twee maanden van 2021 alle activiteiten weer door een lockdown moesten annuleren. Met pijn in ons hart hebben we alle non-profitorganisaties afgebeld.

De negatieve impact van COVID-19 op het aantal bedrijfsvrijwilligers
Het aantal bemiddelde vrijwilligers is één derde van voor COVID-19. Door de RIVM-richtlijnen adviseerden bijna alle bedrijven in ons netwerk hun medewerkers om thuis te gaan werken. Dus voor vrijwilligerswerk de deur uit gaan was in bepaalde periodes ook niet meer mogelijk. Natuurlijk boden we ook onlinevrijwilligerswerk aan. De interesse hiervoor is (nog) niet zo groot als (fysieke) activiteiten waar je elkaar kunt ontmoeten.

 

Innovatie

We zaten niet bij de pakken neer en bleven vasthoudend doorgaan, ondanks de uitdagingen waar we – als thuiswerkend team – tegenaan liepen. Ook werden we steeds creatiever in het bedenken van oplossingen en kwamen op innovatieve ideeën.

Succesvol was de nieuwe Online Meet & Match voor bedrijven. Online pitchten we maatschappelijke vragen bij bedrijven. Medewerkers konden zich tijdens de sessie meteen inschrijven als bedrijfsvrijwilligers. Dat gebeurde volop. Na een succesvolle pilot organiseerden we deze Online Meet & Match onder andere ook voor Eindhoven Airport, DLL en Philips.

‘Drive-Thru for Xmas’
Vrijwilligers konden natuurlijk niet bij eenzame ouderen op bezoek gaan om ze een hart onder de riem te steken. Als alternatief voor alle annuleringen organiseerden we op verzoek van de zorginstellingen een ‘Drive-Thru for Xmas’. Het was helaas kleinschaliger dan wat we voor ogen hadden.

Samen voor Eindhoven: creatief en volhardend
We hebben mooie reacties gekregen op de Care & Share ‘Drive-Thru for Xmas’. Goed dat er toch nog iets gedaan kon worden voor de mensen en fijn dat we zo’n creatieve en volhardende partner als Samen voor Eindhoven hebben!” Frank Visser, Philips Benelux

Nieuwe programma’s die ook de komende jaren relevant zullen blijven:

  • Onlineprogramma’s
    Ongeveer 10 procent van de bedrijfsvrijwilligers werkte online of vanuit huis. Teams van communicatiespecialisten gaven online communicatieadvies tijdens onze jaarlijkse Pro Bono Communicatie Dag. Ook het jaarlijkse community-coachprogramma werkte online. Maatschappelijke organisaties krijgen daarbij 9 maanden lang een sparringpartner uit het bedrijf voor een vraagstuk.
  • Verdubbeling interactieve kenniscafés en matchevents
    Ten opzichte van 2020 verdubbelde bijna het aantal onlinekenniscafés voor maatschappelijke organisaties en online (match)events. We kwamen uit op 21 bijeenkomsten met 440 deelnemers. Nog maar 1 hiervan was een fysieke partnerbijeenkomst bij onze founder HTC Conference Center.
  • Donatie-advies
    Een aantal bedrijven – onder andere Hurks – benaderde ons met het verzoek om advies bij het schenken van donaties. Wij deden een behoefte-onderzoek hoe dit geld, passend bij het doel, op de goede plek terecht kon komen. Dit leverde meer dan 75.000 euro op voor goede doelen in de Brainportregio.
  • Online MO040 Late Night
    Het 18e MO040 Diner in mei werd aangepast en ging voor de tweede keer online door in de vorm van MO040 Late Night bij Hotel van der Valk Eindhoven. Dit matchevent organiseerden we samen met DLL, NXP, Philips en de gemeente Eindhoven. Het tweejaarlijkse matchevent in november werd last minute geannuleerd.


Duo presentatie door Marije Rhebergen (DLL) en Esther Hofstede (Samen voor Eindhoven) ‘in de studio’ bij MO040 Late Night. Fotografie: Thomas Abrahams | Beeldbaas
Sociaal besef onontbeerlijk voor werkgevers
Ieder die ondernemer wil zijn zonder sociaal besef is gedoemd te mislukken.” Frits Philips.

Wat raakte ons in 2021?

We hebben ons vorig jaar weer met passie en enthousiasme ingezet voor een mooiere samenleving. Ons Samen voor Eindhoven team bestaat uit 6 mensen, in totaal 3,8 fte. We zijn allemaal gecertificeerd door RW Institute van Chris Jarvis in de methodiek van transformerend vrijwilligerswerk. Ons kantoor bij NXP was het hele jaar gesloten en we werkten veelal vanuit huis.

Soms zijn ontmoetingen tijdens vrijwilligerswerk ‘life changing. Dit is wat ons het afgelopen jaar raakte.

Voortuitblik 2022: 10-jarig jubileum Samen voor Eindhoven

“Vrijwillige inzet vanuit bedrijven voor de samenleving is belangrijker dan ooit en draagt bij aan sociale cohesie en een inclusieve samenleving. Het zorgt ervoor dat mensen uit hun eigen ‘bubbel’ komen en zo de kloof met anderen overbruggen. Bedrijven zijn een enorm potentieel, een ‘force for good’. Samen met hen kunnen we nog veel meer bereiken. We dromen van een fundamentelere en structurelere samenwerking tussen commercieel en ideëel. Van een hechte en verbonden Brainport Eindhoven. Een Social Valley”, aldus Esther Hofstede.

We vieren dit jaar ons tienjarig bestaan. We delen graag met jullie een aantal wensen en overwegingen. We hebben ons al die jaren afgevraagd hoe de wereld eruit zou zien als ideële organisaties – die draaien op vrijwilligers – toegang hebben tot dezelfde faciliteiten als grote ondernemingen. Toegang tot dezelfde kennis, kunde, netwerken en middelen voor bijvoorbeeld strategie, marketing, financiën, IT, organisatieadvies en -ontwikkeling. Hoe zou de wereld er dan kunnen uitzien? We zijn ervan overtuigd dat als dit de nieuwe werkelijkheid zou worden, de kloof tussen meedoen en buiten de boot vallen substantieel verkleint. Het zou onze welvaart en welzijn aanzienlijk verbeteren.

Naar structurele bijdragen
Hoe kunnen we de goede wil van veelal incidentele eendaagse bijdragen transformeren naar fundamentele en structurele bijdragen? We willen een beweging creëren waarbij bedrijven en teams van medewerkers maatschappelijke organisaties voor langere tijd – van een half jaar tot een jaar – ‘adopteren’. Deze wens horen we ook vaak terug van onze maatschappelijke partners. Ons doel is om in 2022 minimaal drie langdurige adoptieprogramma’s te starten. We zetten ons in voor een fundamentele en structurele samenwerking tussen commercieel en ideëel.

Social Valley
We zouden trots zijn als Samen voor Eindhoven – samen met al onze maatschappelijke partners, Impact040 en alle betrokken bedrijven – ervoor kan zorgen dat Brainport Eindhoven de meest verbonden stad van Nederland wordt. Een Social Valley. Als we werkgevers en hun medewerkers aansporen zich langdurig actief in te zetten voor mensen die het moeilijk hebben, moet dat lukken.

Inclusief
Door vrijwilligerswerk ontstaat een andere organisatiecultuur waarin mensen denken vanuit een inclusieve wereld. Daarom hopen we dat nog meer mensen de ervaring willen aangaan om vrijwilligerswerk te doen.

Zo maken we samen impact, dragen bij aan de global goals en zorgen voor een hechtere samenleving. Samen voor Eindhoven, samen voor Brainport.

Krachtenbundeling en een gezamenlijke aanpak werkt.

Onze missie maken we waar dankzij hulp van onze fans, founders, bedrijfspartners, maatschappelijke partners en ons bestuur die ons steunen met geld, capaciteit, kennis, netwerk en vrijwilligers.
De gemeente Eindhoven is al sinds onze oprichting een belangrijke partner, die via subsidie ook mede verantwoordelijk is voor circa 30 procent van onze inkomsten. De overige inkomsten komen van betrokken bedrijven, donaties en fondsen.

Met een speciale dank aan onze ‘Brainport founders’ NXP, Philips Benelux en DLL. Iets waar we enorm dankbaar voor zijn.